کد مطلب:50483 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:167
[صفحه 151] «و لا تكن عبد غیرك و قد جعلك الله حرا.»[2] . بنده ی دیگری مباش كه خداوند آزادت آفریده است. بر مبنای همین آزادگی فطری است كه امام علی (ع) مردمان را به آزادی از سخت ترین موانع تربیت آدمی- یعنی دنیای نكوهیده- فراخوانده و فرموده است: «الا حر یدع هذه اللماظه لاهلها؟ انه لیس لانفسكم ثمن الا الجنه، فلا تبیعوها الا بها.»[3] . آیا آزاده ای نیست كه این خرده طعام مانده در كام (دنیا) را بیفكند و برای آنان كه در خورش هستند نهد؟ جانهای شما را بهایی نیست جز بهشت جاودان، پس مفروشیدش جز بدان. آزادی معنوی انسان در گرو پرواپیشگی و پرهیزگاری اوست و فطرتش بدین آزادی می خواند، به بیان امیرمومنان علی (ع): «فان تقوی الله مفتاح سداد و ذخیره معاد و عتق من كل ملكه و نجاه من كل هلكه.»[4] . همانا تقوای الهی كلید درستكاری و رستگاری و اندوخته ی روز بازپسین و آزادی از هر بندگی و رهایی از هر تباهی است. آزادیهای فردی، اجتماعی و سیاسی همه بر مبنای همین آزادی دوستی و آزادگی فطری آدمی شكل می گیرد و جزء حقوق ذاتی مردمان شمرده می شود، چنانكه امیرمومنان علی (ع) بیعت با خود را متوقف به انتخابی آزادانه كرد و به هیچ وجه اجازه نداد در بیعت با او اجبار و اكراه راه یابد،[5] و در این باره فرمود: «و بایعنی الناس غیر مستكرهین و لا مجبرین، بل طائعین مخیرین.»[6] . مردم بدون اكراه و اجبار و از سر میل و اختیار با من بیعت كردند. با چنین نگرشی بود كه امام علی (ع) در دوران حكومت خود هرگز- حتی در سخت ترین اوضاع و احوال- آزادی را از مردم سلب نكرد و برای حفظ آن و رشد دادن جامعه در بستر آن مصیبتهای بسیار را تحمل نمود. [صفحه 152]
انسان به فطرت خود آزادی دوست است و میل به آزادگی دارد،[1] و این مهمترین گوهر وجود آدمی در جهت اهداف تربیتی است، چنانكه امیرمومنان علی (ع) به امام مجتبی (ع) یادآور شده است:
صفحه 151، 152.